همانطور که از پیشبینیها برمیآمد، تکلیف میزان افزایش حقوق کارگران در سال 1404 در روزهای پایانی اسفندماه مشخص خواهد شد. آخرین اخبار میزان افزایش حقوق کارگران 1404 همراه با 3 سناریو !
تعیین تکلیف میزان افزایش حقوق کارگران در سال 1404: سناریوها و چشماندازهای پیش رو
به گزارش چشمانداز، وزیر کار پیشتر اعلام کرده بود که مذاکرات نمایندگان کارگران با کارفرمایان، که با نظارت دولت برگزار میشود، تا سهشنبه این هفته به نتیجه خواهد رسید. با این حال، با توجه به سابقه این جلسات، رسیدن به یک توافق واحد کار دشواری است؛ چرا که هر دو طرف بر مواضع خود پافشاری میکنند. نمایندگان کارگری بر تأمین هزینههای زندگی و معیشت کارگران تأکید دارند، در حالی که کارفرمایان معتقدند افزایش حقوق باید متناسب با توان پرداخت آنها باشد. دولت نیز دغدغه کنترل تورم را دارد و تمایلی ندارد که کارفرمایان بخش خصوصی، حقوق کارگران را بیش از میزان تعیینشده برای کارمندان دولتی افزایش دهند. با در نظر گرفتن این ملاحظات، افزایش حقوق 1404 کارگران را میتوان در سه سناریو پیشبینی کرد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی آخرین اخبار افزایش حقوق کارگران 1404 و جزئیات هر سناریو میپردازیم.
سناریو اول: افزایش 21 درصدی حقوق کارگران
افزایش حقوق 1404 کارگران به میزان 21 درصد، مطابق با افزایش حقوق کارمندان دولت در سال جاری است. این رویکرد، تعادل نسبی بین حقوق کارمندان دولت و کارگران را حفظ کرده و احتمالاً مورد رضایت دولت قرار خواهد گرفت.
با این حال، این سناریو معایبی نیز دارد. مهمترین مسئله، عدم تطابق افزایش حقوق با نرخ تورم واقعی و کاهش قدرت خرید کارگران است. افزایش 21 درصدی حتی در شرایط فعلی نیز نمیتواند قدرت خرید کارگران را در برابر تورم حفظ کند. به ویژه کارگرانی که در بخشهای خصوصی با حقوق پایین مشغول به کار هستند، ممکن است احساس کنند که نادیده گرفته شدهاند.
〉〉 تصویب حذف چهار صفر از پول ملی | یک گام تا تغییر چهره ریال ایران
با این وجود، احتمال تحقق افزایش حقوق 1404 کارگران به میزان 21 درصد زیاد است؛ زیرا دولت میتواند با این اقدام، گامی در جهت کنترل تورم بردارد. با توجه به رویکرد دولت در مدیریت هزینهها، این سناریو محتمل به نظر میرسد. افزایش 21 درصدی حقوق کارگران، که همراستا با افزایش حقوق کارمندان دولت است، در نگاه اول عادلانه به نظر میرسد و میتواند نشان دهد که دولت به هر دو قشر کارمند و کارگر توجه یکسانی دارد.
پیشنهاد افزایش 21 درصدی حقوق 1404 کارگران، پیچیدگیهایی نیز دارد. مدافعان این روش، تمرکز خود را بر پایه حقوق قرار میدهند و برای جلب رضایت طرف مقابل، مجبور به افزایش سایر مزایای موجود در فیش حقوقی، از جمله حق مسکن، بن خواربار، حق عائله، حق مسکن و حتی سنوات خواهند بود. این پیچیدگیها میتواند اجرای این سناریو را با مشکل مواجه کند.
سناریو دوم: افزایش 32 درصدی حقوق کارگران
بر اساس گزارشهای رسمی دولت، نرخ تورم سالیانه حدود 32 درصد است. این رقم با تورم اعلامی در سال 1403 مطابقت دارد، اما تضمینی وجود ندارد که تورم عمومی در سال 1404 به همین منوال ادامه یابد.
مدافعان این سناریو، حفظ قدرت خرید کارگران در برابر تورم را مهمترین مزیت افزایش حقوق کارگران به میزان 32 درصد میدانند و معتقدند که این اقدام میتواند نارضایتیهای اجتماعی را کاهش داده و به واقعیات اقتصادی جامعه نزدیکتر شود.
〉〉 احتمال تعطیلی یکهفتهای کشور در تابستان | تکلیف بورس و بانکها چه میشود؟
با توجه به تأکید دولت بر حمایت از معیشت مردم، میتوان برای این سناریو نیز شانس بالایی در نظر گرفت. بررسی مصاحبههای وزیر کار نشان میدهد که دولت نیز به این گزینه توجه ویژهای دارد.
جامعه کارفرمایی نیز به این گزینه تمایل دارد و ترجیح میدهد که در نهایت به تصویب برسد. کارفرمایان این موضوع را به چشم یک مسئولیت اجتماعی نگاه میکنند و معتقدند که سرمایهگذاری در نیروی انسانی، سرمایهگذاری در آینده کسبوکارشان است. قطعاً بخشی از هزینههای افزایش حقوق را میتوان با افزایش بهرهوری، کاهش هزینههای غیرضروری و نوآوری جبران کرد. با این حال، این سناریو نیز با اما و اگرهایی همراه است. اول اینکه افزایش هزینههای تولید برای کارفرمایان و رشد قیمت کالاها در صورت تحقق این سناریو، بیش از سناریوی اول خواهد بود. همچنین، کارگران نیز ممکن است ناراضی باشند؛ زیرا در صورت عدم موفقیت دولت در کنترل تورم، این میزان افزایش حقوق تأثیر چندانی بر وضعیت معیشت آنها نخواهد داشت.
یک راهحل میانه، میتواند افزایش 32 درصدی میانگین حقوق دریافتی کارگران باشد. به این معنی که پایه حقوق تا سقف 21 درصد افزایش یابد و در ادامه، دولت و کارفرمایان با افزایش مزایایی مانند حق مسکن، بن خواربار، حق عائله، حق اولاد و سنوات، متوسط افزایش 32 درصد را پوشش دهند.
سناریو سوم: افزایش بالای 50 درصد حقوق کارگران
افزایش بلندپروازانه حقوق 1404، مطلوب جامعه کارگری است و نمایندگان آنها هر ساله با همین توجیه مذاکرات را آغاز میکنند. مدافعان این سناریو معتقدند که این شیوه، بهبود قابل توجه سطح زندگی کارگران، افزایش انگیزه نیروی کار و کاهش فاصله طبقاتی را به ارمغان میآورد.
〉〉 آغاز روند «اسنپبک» علیه ایران توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا؛ تحریمها در آستانه بازگشت؟
گروهی از اقتصاددانان نیز امتحان کردن این روش را توصیه میکنند و میگویند که فراتر از یک مطالبه صنفی، ممکن است به چرخه معیوب فقر و رکود پایان دهد. به اعتقاد آنها، وقتی دستمزدها پایین است، کاهش قدرت خرید، به کاهش تقاضا برای کالاها و خدمات و در نتیجه به رکود اقتصادی منجر میشود. رکود اقتصادی نیز بیکاری را افزایش داده و فقر را تشدید میکند؛ بنابراین، افزایش دستمزدها میتواند این چرخه معیوب را شکسته و رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد.
کارفرمایان در پاسخ میگویند که تصویب این روش، افزایش شدید هزینههای تولید و احتمال ورشکستگی برخی از کارفرمایان را رقم میزند و دولت نیز به خاطر ترس از ایجاد تورم افسارگسیخته، با آن مخالفت میکند.
نمایندگان کارگری معتقدند که کارفرمایان میتوانند با کاهش هزینههای غیرضروری، سناریو افزایش بالای 50 درصد حقوق را پوشش دهند و دولت نیز با اصلاح نظام مالیاتی و کاهش هزینههای غیرضروری، توان تأمین منابع مالی لازم برای تحقق این سناریو را دارد.
پیشنهاداتی نیز مطرح شده است، مانند اینکه افزایش دستمزدها به صورت تدریجی و متناسب با شرایط اقتصادی کشور انجام شود یا با توجه به تفاوتهای موجود بین بخشهای مختلف اقتصادی، افزایش دستمزدها متناسب با شرایط هر بخش تعیین شود.
〉〉 آمارهای جالب از ویژگیهای کارآفرینان موفق: درک عمیقتر از مسیر کارآفرینی
با وجود این حرفها، افزایش حقوق 1404 کارگران با رقم بالای 50 درصد، در عمل بلندپروازانه و دور از دسترس به نظر میرسد. به همین دلیل، طرح این سناریو را به حفظ جنبه مطالبهگری جامعه کارگری ربط میدهند و ناظران بیطرف، با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تحقق آن را بعید میدانند.
جدول افزایش حقوق 1404 کارگران با محاسبات احتمالی
عنوان | 1403 | پیشبینی 1404 |
---|---|---|
پایه حقوق | هفت میلیون و 166 هزار تومان | 9 میلیون و 316 هزار تومان |
حق مسکن | 900 هزار تومان | یک میلیون و 200 هزار تومان |
بن خواربار | یک میلیون و 400 هزار تومان | یک میلیون و 900 هزار تومان |
حق عائله | 500 هزار تومان | 675 هزار تومان |
حق اولاد (تا سقف دو فرزند) | 716 هزار و 618 تومان | 966 هزار و 600 تومان |
سنوات | 210 هزار تومان | 283 هزار تومان |
دریافتی کارگر مجرد بدون سابقه | 9 میلیون و227 هزار و 500 | 12 میلیون و 457 هزار |
دریافتی کارگر متاهل | 9 میلیون و 727 هزار و 500 | 13 میلیون و 132 هزار |
دریافتی با یک فرزند | 10 میلیون و 441 هزار و 131 | 14 میلیون و 95 هزار و 500 |
دریافتی با دو فرزند | 11 میلیون و 160 هزار و 750 | 15 میلیون و 67 هزار تومان |