آیا بخشنامه ممنوعیت موبایل در مدارس موثر است؟

آیا بخشنامه ممنوعیت موبایل در مدارس موثر است؟
آیا بخشنامه ممنوعیت موبایل در مدارس موثر است؟

در حالی که نگرانی‌های زیادی در مورد استفاده نوجوانان از تلفن‌های هوشمند وجود دارد، ممنوعیت موبایل در مدارس به عنوان یک راه‌کار مشهود به نظر می‌رسد. اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بخشنامه ممنوعیت موبایل در مدارس ممکن است اثری مثبت برای دانش‌آموزان نداشته باشد.

بخشنامه ممنوعیت موبایل در مدارس

به گزارش همشهری، براساس بند 4 ماده 72 آیین‌نامه اجرایی مدارس، مصوب شورای‌عالی آموزش‌وپرورش، «همراه داشتن اشیای گرانبها و وسایل غیرمرتبط با امور تحصیلی در مدرسه برای دانش‌آموزان ممنوع است.» با توجه به این ماده آیین‌نامه، تلفن همراه جزو اشیای گرانبها و وسایل غیرمرتبط با امور تحصیل در مدرسه به حساب می‌آید، بنابراین آوردن آن به مدرسه و حتی استفاده از آن (فیلمبرداری، عکاسی، تبادل اطلاعات با دانش‌آموزان دیگر و…) ممنوع است. مقامات آموزشی این ممنوعیت را به هدف جلوگیری از حواس‌پرتی و فراهم آوردن شرایط بهتر برای یادگیری تصویب کرده‌اند.

مدیر کمیسیون اساسنامه شورای‌عالی آموزش‌وپرورش همچنین تأکید کرده است که تلفن همراه جزو اشیای گرانبها و غیرمرتبط با تحصیل به شمار می‌آید و ورود آن به مدارس مشکلاتی را به همراه دارد. با این حال، برخی از مقامات همچنین به بازنگری این قانون و امکان استفاده مسئولانه از تلفن‌های همراه اشاره کرده‌اند.

برخی متخصصان آموزشی بر این باورند که به جای ممنوعیت مطلق، باید آموزش‌های لازم در مورد استفاده صحیح از تلفن همراه ارائه شود تا دانش‌آموزان بتوانند از این ابزار به‌درستی استفاده کنند. این فراخوان به موازات دیگر کشورها، مانند چین و فرانسه، که نیز قوانین مشابهی را در مورد ممنوعیت تلفن همراه در مدارس دارند، مطرح می‌شود.

〉〉 موقع سحری چی بخوریم که ضعف نکنیم؟

آیا بخشنامه ممنوعیت موبایل در مدارس موثر است؟

در حالی که نگرانی‌های زیادی در مورد استفاده نوجوانان از تلفن‌های هوشمند وجود دارد، ممنوعیت این گوشی تلفن همراه در مدارس به عنوان یک راه‌کار مشهود به نظر می‌رسد. اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این ممنوعیت ممکن است اثری مثبت برای دانش‌آموزان نداشته باشد.

به گزارش چشم انداز، در این تحقیقات که توسط محققان دانشگاه بیرمنگام انجام شده، 1,227 دانش‌آموز از 30 مدرسه در انگلستان بررسی شدند. از میان این مدارس، 20 مدرسه محدودیت‌هایی برای استفاده از تلفن همراه در مدرسه داشتند. نتایج نشان داد که هیچ ارتباط قابل توجهی بین ممنوعیت تلفن‌ها و بهبود نمرات یا سلامت روان دانش‌آموزان وجود ندارد.

این نتایج به این معناست که ممنوعیت‌های وضع‌شده در مدارس فقط توانسته‌اند استفاده از تلفن‌های هوشمند را در حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در روز کاهش دهند و دانش‌آموزان در خانه این زمان را جبران می‌کنند. پروفسور میراندا پالان، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: “مطالعه ما نشان می‌دهد که سیاست‌های مدرسه به تنهایی نمی‌توانند اثرات منفی استفاده از تلفن‌های هوشمند را از بین ببرند.”

به همین دلیل، بسیاری از مدارس در باید در نظر داشته باشند که استراتژی‌های طرد تلفن‌های همراه ممکن است به تنهایی کافی نباشد. در حالی که برخی از مدارس دوری از تلفن همراه در کلاس های درس را ضروری می‌دانند، باید توجه داشت که عوامل دیگر مانند استفاده کلی از تلفن، خواب کافی و فعالیت بدنی نیز نقش اساسی در سلامت روان و تحصیل دانش‌آموزان دارند.

〉〉 آشنایی با علائم اوتیسم در بزرگسالان؛ علت اوتیسم پنهان چیست؟

آیا بخشنامه ممنوعیت موبایل در مدارس موثر است؟
آیا بخشنامه ممنوعیت موبایل در مدارس موثر است؟

سیاست‌های جدید مدارس

در حال حاضر، برخی مدارس اقداماتی را برای محدود کردن استفاده از تلفن‌های هوشمند اعمال کرده‌اند، از قرار دادن تلفن‌ها در کمد تا استفاده از کیسه‌های قفل‌شونده. اما آیا ممنوعیت‌ها واقعا به نفع دانش‌آموزان است؟

همان‌طور که این مطالعه نشان می‌دهد، نداشتن دسترسی به تلفن در مدرسه ممکن است بر روی نمرات و سلامت روان اثر نگذارد. به طور متوسط، دانش‌آموزان روزانه بین چهار تا شش ساعت را با تلفن‌های خود می‌گذرانند و به نظر می‌رسد که این زمان صرف شده باید تحت نظر قرار گیرد.

به گزارش چشم انداز، به جای تمرکز صرف بر روی ممنوعیت تلفن‌های همراه در مدارس، باید به راهکارهایی جامع‌تر و مرتبط با استفاده کلی مثبت و منفی از فناوری در زندگی روزمره نوجوانان پرداخته شود. والدین و معلمان باید راهکارهای مؤثرتری برای آموزش در مورد استفاده سالم از تلفن همراه و رسانه‌های اجتماعی ارائه دهند تا به بهبود سلامت روان و تحصیل دانش‌آموزان کمک کنند.

اگرچه نگرانی‌ها از افزایش مشکلات سلامت روان با استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی و تلفن همراه به شدت وجود دارد، یادآوری می‌کنیم که ایجاد سیاست‌های مناسب و آگاه‌کننده می‌تواند به شکل بهتری انضباط لازم را در مدارس ایجاد کند.

〉〉 علائم پیری مغز در جوانی: درک مراحل جلوگیری تا درمان پیری مغز

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید