
در سینمای ایران، زنپوشی یکی از تمهیدات نمایشی بوده که از گذشته تا امروز در فیلمهای مختلف به کار رفته است. از کمدیهای قدیمی تا آثار معاصر، بازیگران مردی که در هیأت زن ظاهر شدهاند، گاه برای خلق لحظات طنز و گاه برای بیان نقدهای اجتماعی مورد استفاده قرار گرفتهاند. این شیوه، که ریشههایی در نمایشهای سنتی ایران مانند تختحوضی و تعزیه دارد، در دورههای مختلف سینمایی با رویکردهای متفاوتی به کار گرفته شده است.

امین حیایی که این روزها کمدی کوکتل مولوتف را روی پرده سینما دارد، برای دومین بار زنپوشی را تجربه کرده است. در کمدی کوکتل مولوتف به کارگردانی حسین امیری دوماری، امین حیایی خوانندهای است که با وقوع انقلاب 57 نگران از دست دادن شغل خود شده و به همین منظور دست به هر کاری میزند تا مانع از وقوع انقلاب شود.
اما اولین تجربه زنپوشی امین حیایی به فیلم مزاحم به کارگردانی سیروس الوند بازمیگردد. او در این فیلم معمایی و دلهرهآور در نقش نوید پاینده مزاحم اصلی ظاهر میشود که خود را یک زن جا زده بود.